Woningcorporatie Vestia gaat werknemers en huurders met betalingsproblemen helpen. In plaats van boetes op te leggen als mensen de rekening niet meer kunnen betalen, kiest Vestia voor een eerlijk en humaan incassobeleid. Daarom kreeg Vestia gisteren het Keurmerk Warm Incasseren uitgereikt uit handen van Warm Rotterdam.
Meer dan tachtigduizend Rotterdammers leven onder de armoedegrens en door de torenhoge inflatie en energiekosten neemt dat aantal toe. Bovenop de dagelijkse zorgen hebben zij stress over incasso’s door (nuts)bedrijven, die boetes (laten) opleggen in plaats van mensen te helpen. Door het Keurmerk Warm Incasseren te behalen helpt woningcorporatie Vestia werknemers en huurders met betalingsproblemen.
Humaan incassobeleid
‘Vestia kiest publiekelijk voor een eerlijk en humaan incassobeleid’, stelt Annemarieke van Egeraat, directeur van Warm Rotterdam. ‘Dat is een mooi resultaat. Door de coronacrisis én de prijsstijgingen van onder andere gas en boodschappen komen nog meer mensen in de financiële problemen. De urgentie om met werknemers en huurders met geldzorgen in gesprek te gaan en hen hulp te bieden neemt alleen maar toe.’
Vier medewerkers van Vestia, waaronder Richard Feenstra (lid raad van bestuur), namen gistermiddag het certificaat Warm Incasseren in ontvangst. Feenstra: “Onze huurders zijn natuurlijk verantwoordelijk voor hun eigen financiën. Als huurders het gevoel hebben dat zij er financieel niet uitkomen, zijn wij soepel en meedenkend in ons incassobeleid. Wat ons met name aanspreekt aan het Keurmerk Warm Incasseren is dat er niet alleen aandacht is voor onze huurders, maar ook voor onze werknemers. De energiecrisis raakt ons tenslotte allemaal.”
Keurmerk Warm Incasseren
Bedrijven die zich actief inzetten om de schuldenlast van werknemers en klanten te verminderen komen in aanmerking voor het Keurmerk Warm Incasseren. Zij ontvangen het keurmerk nadat zij op normen zijn beoordeeld op humaan incasseren: van beleid tot communicatie, van HR tot het klantcontact. Het keurmerk is ontwikkeld met ervaringsdeskundigen. Zij weten hoe het is om met schulden te leven en hoeveel stress de opeenstapeling van incasso’s oplevert. Keurmerkhouders nemen met dit keurmerk hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en zetten zich in om de schuldenlast van hun werknemers en klanten te verminderen. Ook als de situatie uitzichtloos lijkt.
Met het Keurmerk Warm Incasseren lost Warm Rotterdam één van haar beloftes in: het aanpakken van oneerlijke en onverantwoordelijke incassopraktijken. Het keurmerk is er voor álle publieke en private organisaties die incasso (laten) uitvoeren. Na woningcorporatie Havensteder, waterbedrijf Evides, de gemeente Rotterdam en energiebedrijf Eneco, voldoet nu ook Vestia aan het Keurmerk Warm Incasseren. Dat heeft een enorme positieve impact op huurders van Vestia. En Warm Incasseren is en blijft de norm voor de circa 650 medewerkers van Vestia; ook als Vestia per 1 januari 2023 splitst in drie nieuwe woningcorporaties: Hef Wonen in Rotterdam, Hof Wonen in Den Haag, en Stedelink in Delft-Zoetermeer.
Niet alleen humaan, maar ook zakelijk verstandig
Vestia zet met haar maatschappelijk verantwoorde en klantvriendelijke incassobeleid in op het voorkomen van huisuitzettingen. Ook investeert Vestia in preventie en begeleiding naar (schuld)hulp, door actief samen te werken met gemeenten, bewindvoerders en schuldhulpverleners. Warm Incasseren is bewezen effectief en bespaart iedereen kosten. Uiteindelijk heeft Warm Incasseren ook een grote maatschappelijke impact: het draagt bij aan de vermindering van de schuldenlast in Nederland en de maatschappelijke kosten voor invordering. Dat is nu al 11 miljard euro per jaar.
Oproep
Ervaringsdeskundigen van Warm Rotterdam roepen álle opdrachtgevers van incasso op het Keurmerk Warm Incasseren te behalen. Vestia ondersteunt deze oproep. Dit is niet alleen humaan, maar ook financieel verstandig. Werknemers en klanten met betalingsachterstanden kosten een bedrijf duizenden euro’s per jaar.