Sinds de eerste lockdown in 2020 merken ervaringsdeskundigen van Warm Rotterdam dat de boodschappen duurder worden. Waar zij twee jaar geleden nog voor € 50 hun weekboodschappen deden, zijn zij nu € 60 per week kwijt. Om de supermarkten op te roepen de boodschappen betaalbaar te houden hebben ervaringsdeskundigen van Warm Rotterdam de Basisboodschappenlijst opgesteld. Deze lijst voorziet in drie gezonde maaltijden per dag. Tijdens de inspiratiebijeenkomst Niemand kiest voor armoede vertelden Edwin Korving, filiaalmanager bij Albert Heijn, en Dirck Slabbekoorn, filiaalmanager van Jumbo Delfshaven over de Basisboodschappenlijst en de Beter eten pas.
Om te monitoren of de Basisboodschappenlijst betaalbaar blijft, doen ervaringsdeskundigen iedere maand als ‘mystery guest’ boodschappen bij de Rotterdamse supermarkten. Dit doen zij met de Basisboodschappenlijst voor een eenoudergezin met twee kinderen die voor maximaal € 70 per week de basisboodschappen moet kunnen doen.
Afspraken met supermarkten
De kosten voor de Basisboodschappenlijst is gebadseerd op de Nibud richtlijn, die aangeeft wat minima nodig hebben voor hun basisboodschappen (gebaseerd op de adviezen van het Voedingscentrum). Na een oproep van Warm Rotterdam aan alle grote supermarkten in Rotterdam nam Albert Heijn de uitdaging aan om de basisboodschappenlijst betaalbaar te houden. Ook in deze tijden van inflatie en oplopende grondstofprijzen.
Edwin Korving, filiaalmanager van twee Albert Heijn-vestigingen in het centrum, heeft vandaag met de Basisboodschappenlijst gewinkeld in zijn eigen supermarkt. Het winkelwagentje staat op het podium in de zaal van Arminius. “Een bijzondere ervaring”, aldus Edwin Korving. “Je koopt alleen de eerste levensbehoeften en slaat veel paden over. Gelukkig lukte het me wel om de basisboodschappen in te kopen voor het bedrag van € 70,00. Ik ben blij dat er maandelijks een ‘mystery guest’ langskomt om ons scherp te houden.”
Beter eten pas
Ook Jumbo zet zich in voor de minima. Met partners doet Jumbo mee aan een pilot met de Beter eten pas. Dat is een boodschappenpas voor mensen in armoede. “We willen niet dat mensen met een kleine beurs naar een industrieterrein hoeven voor een voedselpakket. Dat is stigmatiserend”, vertelt Dirck Slabbekoorn, filiaalmanager van Jumbo Delfshaven. Tijdens de pilot krijgen 150 gezinnen een pas. “Mensen in armoede zijn voor mij mensen zoals iedere klant. Daarom willen we dat ze boodschappen kunnen doen in onze winkel.”
De universiteit van Wageningen onderzoekt het effect van de pas. Gaan Rotterdammers er gezonder of anders door eten en is er minder stress dan wanneer je naar de Voedselbank moet? De droom van Dirck Slabbekoorn is dat er geen Voedselbanken meer bestaan, maar dat we de voedselstromen inclusief de verspilling zo kunnen organiseren dat iedereen voldoende eten kan krijgen.
Ook Eneco slaat terug tegen armoede. Ontdek het keurmerk Warm Incasseren.
PDF met verslag van Niemand kiest voor armoede met foto’s en video.